Ipak se kreće
Zainteresirani vlasnici mogu se, osim svojim jedinicama lokalne, područne (regionalne) samouprave koje su prvi i najrelevantniji izvor za konkretne upite u svezi Programa energetske obnove obiteljskih kuća, za informacije obratiti i proizvođačima PVC stolarije sustava KBE, Kommerling i Trocal u cijeloj Hrvatskoj, kada se radi o dijelu koji se odnosi na zamjenu vanjske stolarije.
Kada je prije nekih 6-7 godina na stranicama PRO Gradnje pisao o tada još svježim, novim propisima u graditeljstvu i inicijativama za povećanje energetske učinkovitosti, autor ovih redova je naglašavao da će do značajnijeg poboljšanja u ovom području doći tek kad se počnu provoditi mjere poticaja za fizičke osobe, vlasnike kuća i stanova. Dakako, tada ni najveći pesimisti nisu očekivali da će za početak provedbe takvih mjera u praksi trebati tako puno vremena, niti da će do toga doći u trenutku kad je graditeljstvo u Hrvatskoj na najnižim granama ikad zabilježenim, što sva kako može utjecati na učinak tih aktivnosti.
Kako bilo, početkom 2014. godine Vlada RH je na prijedlog Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja te Ministarstva zaštite okoliša i prirode donijela Program energetske obnove obiteljskih kuća za razdoblje od 2014. do 2020. godine, s detaljnim planom za razdoblje od 2014. do 2016. godine. Ne možemo reći da nekih parcijalnih mjera nije bilo i ranije; postojali su poticaji za pravne osobe koje su raspoređivale jedinice lokalne samouprave, postojali su i postoje 'zeleni' krediti komercijalnih banaka, ali to svakako nije bilo ni pretjerano učinkovito, ni dovoljno. U svakom slučaju, neki veći pozitivni efekti nisu bili vidljivi.
GRAĐANI NEDOVOLJNO INFORMIRANI
Krajem ožujka objavljen je na stranicama Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, koji i provodi Program, 'Javni poziv za prikupljanje ponuda jedinica lokalne i područne samouprave za neposredno sufinanciranje povećanja energetske učinkovitosti obiteljskih kuća. Prije nego što se osvrnemo na ono osnovno, što nam Program donosi, treba spomenuti nekoliko, kod nas već poslovičnih propusta. Naime, prema opsežnoj anketi CENEP-a (Projekta za sudjelovanje građana u planiranju poboljšanja energetske učinkovitosti, nastalog u suradnji s Europskom unijom), građani se u velikom postotku smatraju nedovoljno Informiranim čak i o mjerama koje su već dugo medijski i na sve druge načine krajnje eksponirane (primjerice, zainteresiranost ispitanika za dodatnim Informacijama o mjerama povećanja energetske efikasnosti u kućanstvima je gotovo 78%, dok čak 45% ispitanika nije znalo za učinke poboljšanja toplinske Izolacije vanjske ovojnice – fasade i prozora – na ukupnu energetsku bilancu svog doma).
Istraživanje o Programu o kojem je ovdje riječ nije, dakako, još provođeno, ali budući da se radi o relativno novom materijalu, kao i o činjenici da se pokazalo teško naći preciznije Informacije u medijima čak i kad se ide na ciljano pretraživanje, možemo zaključiti da je razina informiranosti građana još niža. Tko je za to kriv – nadležna ministarstva, FZOEU, jedinice lokalne i područne samouprave ili netko koga se ne možemo sjetiti – ne znamo, ali se možemo nadati da se radi o uobičajenim porođajnim' mukama, i zaključiti da su opet solidan posao u informiranju zainteresiranih građana odigrali oni kojima od stanja na tržištu doslovno ovisi egzistencija – poduzetnici, koji su u Programu vidjeli nove mogućnosti.
NOVOSTI IZ PROGRAMA
No, vratimo se sadržaju Programa, što on novoga donosi? Organizacijski, za razliku od ranijih nacionalnih strategija, jedinice lokal ne i područne samouprave ovdje odrađuju znatno smanjen opseg aktivnosti; gotovo da su svedene na posrednika između FZOEU i krajnjih korisnika, što je vjerojatno dobro. Zainteresirane županije, gradovi i općine trebaju se javiti na natječaj Fonda, priloži ti potvrdu da nemaju nepodmirenih obveza javnih davanja i Izjavu da su u svojim proračunima osigurali sredstva za ovu namjenu, a nakon što dobiju odluku Fonda o sufinanciranju programa moraju objaviti natječaj za građane u roku 30 dana od dana zaprimanja te odluke. Poslije toga su odgovorni za provedbu natječaja, kontrolu zatečenih i izvedenih radova i… zapravo, detalji izlaze iz okvira predviđenih za ovaj članak, pa je vjerojatno dovoljno reći da se zainteresirani mogu javiti za dodatne Informacije svojoj jedinici lokalne samouprave. Ako se ta jedinica nije uključila u Program, omogućeno je i izravno apliciranje kod županije ili, u krajnjoj instanci, sa mom Fondu.
Ono što vjerojatno najviše zanima vlasnike kuća su uvjeti za dobivanje sredstava i njihov iznos. Fond u sufinanciranju sudjeluje sa 40 do 80% vrijednosti izvedenih radova, ovisno otome gdje se kuća nalazi, a jedinice lokalne i područne samouprave su dužne osigurati još između 2,5 i 20%, opet ovisno o istim kriterijima. Apsolutni iznosi se kreću između 30.000 i 60.000 kuna po pojedinačnoj kući. Da pojednostavimo, u većini slučajeva, sufinanciranje Fonda iznosi 40%, i u tom slučaju lokalna jedinica daje još 10 do 20%; dok je za područja od posebne državne skrbi, otoke, brdsko-planinska i najnerazvijenija područja udio Fonda 60 do 80%, uz lokalni udio 2,5 do 5%. Prema tome, maksimalni iznos potpore jednak je maksimalnom iznosu potpore od FZOEU plus maksimalni iznos iz ostalih izvora, npr. proračuna lokalne samouprave. Još neki od uvjeta su da je kuća legalna (ili legalizirana), površine do 400 m2 i da ima najviše dvije stambene jedinice. Prijaviti se može samo vlasnik, ili stanar u kući čiji je vlasnik član uže obitelji (primjerice otac), uz njegovu suglasnost.
ODABIR PROJEKATA PUTEM BODOVNIH LISTA
Odabir projekata koji se sufinanciraju vrši onaj tko je natječaj raspisao, tj. županija, grad ili općina, i to ne, kao što se do sada gotovo po pravilu radilo, po principu redoslijeda prijavljivanja, nego putem bodovnih lista, gdje je osnovni kriterij predviđeno poboljša nje energetskih svojstava postojećih obiteljskih kuća – primjerice, dodatno se vrednuje cjelovita obnova kuće, a radovi na ovojnici vrednuju se većim postotkom u odnosu na termotehnički sustav. Drugim riječima, boduje se prvenstveno zatečeno stanje, a onda i projektirano stanje poslije obnove.
Dodatni kriteriji su broj članova kućanstva, broj djece u kućanstvu, članovi kućanstva koji su osobe s posebnim potrebama, osobe s invalidi tetom i slično. Kod izvođenja radova, jedinice lokalne samouprave trebaju osigurati nadzor provedenih radova. Predstavnici općine, grada, odnosno županije terenskim pregledom provjerit će točnost prijavljenog početnog stanja, ocijeniti projekt i ukoliko zadovolji uvjete, potpisati ugovor o sufinanciranju s vlasnikom, a poslije obavljenih radova još jednom provjeriti izvedeno stanje. Ako je sve zadovoljavajuće, subvencija se isplaćuje izvođaču radova, a investitor, odnosno vlasnik kuće plaća preostali dio.
Sto se tiče odabira izvođača radova, neophodno je naglasiti da oni moraju Ispunjavati minimalne zakonske uvjete za obavljanje svoje djelatnosti. Tu dolazimo do sljedećeg problema, o kojem smo ovdje također često pisali – mnogi od njih, ali i mnoge institucije, jednostavno ne znaju koji su to uvjeti. Da pojasnimo na primjeru zamjene vanjske stolarije, koja je svakako jedan od najučinkovitijih načina ostvarivanja energetskih ušteda.
Dakle, set uvjeta možemo podijeliti na:
1.) stručnu sposobnost – izvođač radova mora posjedovati Suglasnost za obavljanje djelatnosti građenja za skupine 'I 7' za radove na ugradnji vanjske stolarije, ili jednu od skupina 'A, B, C, D, E, F, G, H' definirane prema Pravilniku o suglasnostima za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja
2.) tehničku suglasnost – stolarija mora imati važeću Izjavu o svojstvima ili Izjavu o sukladnosti sukladno Zakonu o građevnim proizvodima koju osigurava proizvođač, kao i izjavu o jamstvenom roku na Izvedene radove na rok od minimalno 2 godine i za opremu na rokove koji nisu kraći od rokova koje daje dobavljač opreme
3.) minimalne tehničke uvjete – koeficijenti prolaska topline moraju biti minimalno U <1,4 W/m2K za komplet i <1,1 W/m2K za staklo. Dakako, bolje vrijednosti nose više bodova.
PROPISI 0 TEHNIČKOJ SUGLASNOSTI JOŠ IZAZIVAJU NEDOUMICE
Odredbe o stručnoj sposobnosti i minimalnim tehničkim uvjetima su u igri već duže vrijeme, tako da bi se trebalo podrazumijevati da su proizvođači upoznati s njima, dok propisi o tehničkoj suglasnosti još djelom izazivaju nedoumice. Posljedica je to ulaska u EU, odnosno usklađivanja dijela legislative u zadnjem trenutku (važeći Zakon o građevnim proizvodima donesen je 14. lipnja 2013. godine, tek nešto više od dva tjedna prije pristupanja EU), ali i stanovite tromosti u informiranju proizvođača o novim propisima i njihovim posljedicama od strane nadležnih tijela i institucija, pri čemu ne treba osloboditi odgovornosti ni same proizvođače, tim više što je od pristupanja Hrvatske EU prošlo već više od godinu dana.
Čak i sami pojmovi Izjava o sukladnosti i Izjava o svojstvima nisu dovoljno prepoznati (izjave o sukladnosti su dio starog sustava tehničke suglasnosti i sada se primjenjuju samo za neke skupine proizvoda i to ako su proizvodi ocijenjeni pri je 1. srpnja 2013. godine). S obavezom CE označavanja proizvoda i drugim propisima uređenim Uredbom EU 305/2011 je slična stvar, a o nekim detaljnijim pitanjima, kao što su, primjerice, kaskadni i dijeljeni sporazumi o Inicijalnom Ispitivanju proizvoda da i ne govorimo.
Ozbiljnije tvrtke i dobavljači su se na vrijeme pobrinule za pravovremeno informiranje svojih partnerskih poduzeća, pa imamo, recimo, pozitivan primjer tvrtke profine Croatia, koja je za svoje partnere, proizvođače PVC prozora i vrata sustava KBE, Kommerling i Trocal, organizirala višednevne edukacijske seminare dvije i pol godine prije stupanja na snagu predstojećih propisa, sklopila odgovarajuće dogovore s ovlaštenim notifikacijskim tijelima i osigurala savjetodavnu i stručnu podršku; proizvođači su na vrijeme obavili potrebne pripreme i najvećim dijelom i prije stupanja na snagu EU propisa u Hrvatskoj već bili spremni za nove uvjete.
Dijelom je to bilo uvjetovano činjenicom da je stanovit broj tih proizvođača već bio izrazito izvozno orijentiran, a prilikom izvoza u zemlje EU izdavanje izjava o svojstvima i CE označavanje proizvoda je bilo obavezno, a dijelom se radi o jednostavnom i logičnom zaključku da će ono što već vrijedi u nama susjednim članicama Europske unije jako brzo vrijediti i kod nas, pa se, sasvim razumno, učilo na pozitivnim iskustvima drugih. Sada bez pretjerivanja možemo reći da profine Croatia, odnosno KBE, Kommerling i Trocal imaju jedan od najrazrađenijih sustava podrške partnerima u provedbi procesa CE certifikacije, od uvođenja u sustav, tvorničke kontrole kvalitete, izrade tehničke dokumentacije do završne provjere i Izdavanja uvjerenja od strane ovlaštenog notifikacijskog tijela, uključujući i stalni konzalting i praćenje poslije obavljene certifikacije.
Sve to, u kombinaciji s energetski superiornim sustavima prozora i vrata, jamči krajnjem kupcu značajne energetske uštede, ali i veće mogućnosti na natječaji ma. Zapravo, pošto je u prvom dijelu članka, iz razumljivih razloga, samo djelomično objašnjen aktualni Program energetske obnove obiteljskih kuća, zainteresirani vlasnici notifikacijskim tijelima i osigurala savjetodavnu i stručnu podršku; proizvođači su na vrijeme obavili potrebne pripreme i najvećim dijelom i prije stupanja na snagu EU propisa u Hrvatskoj već bili spremni za nove uvjete.
Dijelom je to bilo uvjetovano činjenicom da je stanovit broj tih proizvođača već bio izrazito izvozno orijentiran, a prilikom izvoza u zemlje EU izdavanje izjava o svojstvima i CE označavanje proizvoda je bilo obavezno, a dijelom se radi o jednostavnom i logičnom zaključku da će ono što već vrijedi u nama susjednim članicama Europske unije jako brzo vrijediti i kod nas, pa se, sasvim razumno, učilo na pozitivnim iskustvima drugih. Sada bez pretjerivanja možemo reći da profine Croatia, od nosno KBE, Kommerling i Trocal imaju jedan od najrazrađenijih sustava podrške partnerima u provedbi procesa CE certifikacije, od uvođenja u sustav, tvorničke kontrole kvalitete, izrade tehničke dokumentacije do završne provjere i Izdavanja uvjerenja od strane ovlaštenog notifikacijskog tijela, uključujući i stalni konzalting i praćenje poslije obavljene certifikacije.
Sve to, u kombinaciji s energetski superiornim sustavima prozora i vrata, jamči krajnjem kupcu značajne energetske uštede, ali i veće mogućnosti na natječaji ma. Zapravo, pošto je u prvom dijelu članka, iz razumljivih razloga, samo djelomično objašnjen aktualni Program energetske obnove obiteljskih kuća, zainteresirani vlasnici mogu se, osim svojim jedinicama lokalne, područne (regionalne) samouprave koje su prvi i najrelevantniji izvor za konkretne upite, za Informacije obratiti i proizvođačima PVC stolarije sustava KBE, Kommerling i Trocal u cijeloj Hrvatskoj, barem kad se radi o dijelu koji se odnosi na zamjenu vanjske stolarije.
STUPANJ PROVEDBE PROGRAMA SE RAZLIKUJE OD ŽUPANIJE DO ŽUPANIJE
Na kraju, neophodno je naglasiti da se uvjeti (osim onih općih, propisanih temeljnim aktom), visina subvencije i trenutno stanje provedbe Programa razlikuje od županije do županije, pa i između gradova i općina u samim županijama, te svakako treba provjeriti za svaki pojedinačni slučaj. Kratko istraživanje koje je proveo autor ovog članka, koje je osim javno objavljenih podataka obuhvaćalo i razgovore s gradonačelnicima, odgovornim osobama i proizvođačima u nekoliko županija, pokazalo je da se do svih informacija može doći, mada ne uvijek i jednostavno, posebno kad se radi o detaljima.
Internetske stranice jedinica koje su se uključile u Program u pravilu sadrže sve potrebne pravilnike i obrasce, opći pregled provedbe možete naći na (ne baš 'user friendly') stranicama FZOEU (u nekim jedinicama natječaji su već zaključeni, u drugima su u tijeku ili pripremi, dobar dio njih uopće nije uključen), a jako solidan pregled često postavljanih pitanja i odgovora na njih naći ćete na stranici Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja. Nadamo se da je i ovaj članak bar dijelom (za cjelovitije tumačenje bi bio potreban mnogo veći prostor, a to nije bila ni ambicija teksta) pomogao u informiranju o ovom, za hrvatsko graditeljstvo i vlasnike obiteljskih kuća, iznimno važnom Programu.
Tekst: Mladen Divković