
Obnova katedrale Notre-Dame jedinstven je pothvat koji je vratio život jednom od najvažnijih spomenika svjetske baštine.
Dana 15. travnja 2019. godine izbio je velik požar u katedrali Notre-Dame u Parizu, dragulju gotičke arhitekture, ostavivši svijet u šoku. Vatrena stihija gutala je krov i toranj gotovo 15 sati, a cijeli je svijet sa strepnjom pratio dramu u srcu francuske prijestolnice. Od tada su, uz izniman angažman stručnjaka i obrtnika, provedene sve ključne faze restauracije uz veliko poštovanje prema izvornim materijalima i povijesnoj vrijednosti građevine.
Pet godina nakon požara, 7. prosinca 2024. katedrala Notre-Dame svečano je ponovno otvorena za javnost. Otvorenje je predvodio pariški nadbiskup Laurent Ulrich u prisustvu predsjednika Emmanuela Macrona i brojnih međunarodnih uzvanika, čime je simbolično obilježen završetak jedne od najznačajnijih obnova kulturne baštine u suvremenoj Europi.
Obnova svoda i krovova
Radovima na katedrali obnovljeni su i dodatno ojačani svi krovovi koji su uništeni u požaru ili im je narušena statika. Svodovi transepta restaurirani su nakon što je dovršena rekonstrukcija tornja koji je u 19. stoljeću projektirao Eugène Viollet-le-Duc.
Mapei je ponosan na svoje sudjelovanje u ovom iznimno zahtjevnom projektu na kojem je surađivao s uglednim francuskim tvrtkama Lefèvre i CCR (Grupa BALAS). Obje su tvrtke pobijedile na međunarodnom natječaju koji je raspisalo Javno tijelo za obnovu katedrale Rebâtir Notre-Dame de Paris. Lefèvre je bio zadužen za obnovu bačvastih svodova transepta, njegovih bočnih krila i središnje lađe, dok je CCR preuzeo radove na koru.
Rješenje korišteno u toj ključnoj fazi restauracije katedrale Notre-Dame bio je unaprijed pripremljen mort na bazi prirodnog hidrauličnog vapna (NHL) i ekopucolana ojačan mrežicom od staklenih vlakana. Ovo posebno razvijeno rješenje za konsolidaciju povijesnih građevina odobrila su tri arhitekta specijalizirana za kulturnu baštinu koji su vodili projekt – Philippe Villeneuve, Rémi Fromont i Pascal Prunet u suradnji s talijanskim arhitektom Carlom Blasijem, zaduženim za statičko ojačanje konstrukcije.
Prije primjene sustav je prošao opsežno jednogodišnje testiranje uključujući laboratorijska i terenska ispitivanja. Radovi na obnovi svodova započeli su u proljeće 2022. nakon što su timovi klesara i građevinskih stručnjaka prošli edukaciju o pravilnoj primjeni sustava pod vodstvom Mapei stručnjaka.
Svjetski poznata baština
Thomas Briac, projektni inženjer, Lefèvre
Koji je bio opseg vašeg rada te koje ste proizvode koristili?
Tvrtka Lefèvre bila je zadužena za radove na svim gornjim dijelovima središnje lađe kao i na oba krila transepta. Ti su dijelovi građevine obrađeni mortom na bazi prirodnog hidrauličkog vapna i ekopucolana. Ovaj konstruktivni zahvat, koji djeluje poput zaštitne školjke, omogućio je povratak kamenih svodova u njihov izvorni oblik i dao im čvrstoću istovremeno ublažavajući učinke budućih pomaka sprječavajući pucanje spojeva s okolnim rekonstruiranim dijelovima.
Najviše oštećeni spojevi između kamenih blokova prethodno su injektirani mortom na bazi hidrauličkog vapna i pijeska kako bi se osiguralo optimalno prianjanje uz posebnu pažnju posvećenu najizloženijim područjima.
Većina radova odvijala se na velikim visinama zbog čega su bile nužne stroge mjere zaštite na radu. Radnici su nosili sigurnosne pojaseve, a gdje to nije bilo moguće, postavljale su se privremene zaštitne konstrukcije.
Koji su izazovi s kojima se susreću tvrtke koje rade na projektu ovakvih razmjera, koji je dio našeg tisućljećima starog povijesnog i kulturnog nasljeđa?
Sudjelovati u obnovi katedrale Notre-Dame, jednog od najvažnijih kulturnih spomenika koji privlači hodočasnike i posjetitelje iz cijelog svijeta, bila je iznimna čast i privilegija. Riječ je o izvanrednom projektu u kojem smo mogli primijeniti sve naše najnaprednije znanje i stručnost, a vjerujemo da on predstavlja i početak novog razvojnog poglavlja.
Rekonstrukcija građevine identične originalu bila je pravi izazov, ali i golema odgovornost. Projekt je u svakom pogledu uistinu bio izniman – svaki je detalj temeljito proučen kako bi se osigurao pravilan tijek radova i pravodobno donošenje ključnih odluka. Vratiti zgradu u njezino izvorno stanje, a ne samo djelomično sanirati štetu, bilo je izuzetno zahtjevno i tražilo je punu angažiranost svih uključenih. Takav projekt nije samo tehnički zadatak, već i snažna profesionalna i osobna obveza. U slučaju ovako prestižnog i simboličkog projekta, poštovanje unaprijed definiranih rokova i planova bilo je od presudne važnosti. Pritom je iznimno važno što danas možemo računati na najnapredniju tehnologiju – jer raditi na objektu koji je dio naše kulturne baštine ne znači nužno da nije dio našeg modernog doba. Na raspolaganju smo imali, primjerice, jednu od najvećih građevinskih dizalica u Europi koja doseže visinu od 89 metara kao i opremu za strojno nanošenje morta, što ne samo da štedi vrijeme već i znatno olakšava rad na gradilištu.
Gradilište ovakve veličine pothvat je koji obuhvaća širok spektar vještina i stručnosti niza osoba. Kakvi su bili odnosi među timovima na gradilištu?
Atmosfera je bila zaista pozitivna. Među svim timovima vladalo je veliko poštovanje i istinska suradnja, što se među ostalim očitovalo i u tome da smo jedni druge oslovljavali imenom.
Svaki dan imali smo detaljnu razmjenu informacija s arhitektima. Svi smo surađivali kako bismo postigli isti cilj. Usvojena metoda, prema kojoj su rješenja koja smo planirali koristiti prolazila preliminarna testiranja, znatno su pojednostavnila stvari i omogućila brži napredak.
Projekt je u svakom pogledu uistinu bio izniman – svaki je detalj temeljito proučen kako bi se osigurao pravilan tijek radova i pravodobno donošenje ključnih odluka.
Za više informacija posjetite www.mapei.hr i www.mapei.com
Pratite nas na društvenim mrežama Facebooku i Instagramu.
Pratite Mapei Croatia TV na YouTubeu.