Most u Ulici Ivana Perkovca čini poveznicu Perkovčeve ulice i Trga kralja Tomislava u Samoboru.

Vodič arhitekture Samobora i okruženja Društva inženjera i tehničara Grada Samobora navodi da je ovaj koso položeni most preko korita Gradne sagrađen na mjestu starijeg, drvenog, kao armiranobetonska konstrukcija sistema Luipold 1906. godine.

Nacrt, konstrukciju i statički proračun potpisao je inženjer Zipke iz Stuttgarta, a izveo ga je inženjer Dubsky iz Zagreba.

„U gradnju mosta utrošeno je 7 vagona cementa i oko 15 tona željeza, a projektiran je za pokretno opterećenje od 8 tona." Izgradnja mosta trajala je četiri mjeseca.

Most je imao središnji betonski kolnik te betonske pločnike sa svake strane, dok je betonska ograda mosta u obliku plitko napetog luka u središnjoj zoni predviđala metalne rešetke.

U Vodiču DITS-a navodi se da stilsku pripadnost te tehničku i umjetničku vrijednost mostu daje jedinstvo konstruktivno-statičkog rješenja u kombinaciji sa secesijskim detaljima u oblikovanju betonskih elemenata ibravarije.


Stanje prije sanacije

Uvid u postojeće stanje

S obzirom na to da se radi o arhitektonski vrijednoj građevini za koju neki autori smatraju i da je drugi armiranobetonski most u Europi po vremenu gradnje i rasponu, pripremi sanacije pristupilo se temeljito.

Na Zavodu za konstrukcije Građevinskog fakulteta izrađena je revizija mehaničke otpornosti i stabilnosti građevine, a zeleno svjetlo dali su i konzervatori Uprave za zaštitu kulturne baštine Ministarstva kulture. Most je armiranobetonski duljine raspona 22 m i širine 6 m, od čega kolnik zauzima 5,5 m, a jedna pješačka staza 0,5 m.

Most premošćuje potok Gradnu i ima uzdužni pad nivelete prema Trgu kralja Tomislava. Glavni su rasponski nosači mosta plitki lukovi sa zategama koje nose ploču i poprečne nosače. Dimenzije luka kreću se od 38/(65 – 80) cm.

Donja greda nosača (zatega) dimenzija je 38/40 cm i ovješena je pomoću stupova 38/38 cm za gornju gredu (luk). Na donju su gredu oslonjeni poprečni nosači, ukupno 19, različitih duljina zbog kosog položaja mosta.

Poprečni su nosači armiranobetonske grede 25/30 cm. Kolničku konstrukciju čini armiranobetonska ploča debljine 13 cm oslonjena na poprečne nosače. Završni sloj kolničke konstrukcije čini granitna mala kocka dimenzija 8× 8×8 cm.


Konstrukcije prije sanacije

Projekt sanacije mosta

Istražnim radovima ustanovljen je visok stupanj korozije armature te premala kvaliteta betona za takvu vrstu i izloženost konstrukcije.

Na konstrukciju su dugi niz godina djelovali različiti kemijsko-fizikalni utjecaji, karbonatizacija, ciklusi smrzavanja i odmrzavanja, kloridi kao i mehanički utjecaji povećanog prometa i tereta vozila u novije vrijeme.

Svi spomenuti utjecaji za posljedicu su imali pojavu pukotina i ljuštenje površine betona te već spomenut visok stupanj korozije armature.


Reprofilacija kolničke ploče – PLANITOP SMOOTH & REPAIR R4

Nakon istražnih radova, koje je izradila tvrtka Geoexpert-I.G.M. iz Zagreba, primjenom svih pravila struke te u suradnji s Društvom inženjera i tehničara Grada Samobora tvrtka ZE-ING i njihov projektant Marijan Zelić izradili su projekt sanacije mosta.

Sanacija mosta sastojala se od uobičajenih postupaka. Prije svega, uključivala je visokotlačno demoliranje (cca 2000 bara) kontaminiranih i loših dijelova konstrukcije. Takvim postupkom površina betona ostaje hrapava, što pruža dobru prionjivost prilikom nanošenja reparaturnih mortova.

Nakon demoliranja loših dijelova postupkom ispiranja površine betona završena je priprema površine te je uslijedilo nanošenje reparaturnih mortova.

Sanacija podgleda ploče i kolničke konstrukcije

Za sanaciju podgleda ploče zahtijevan je tiksotropni mort razreda R4, kompenziranog skupljanja, otporan na sulfate i ojačan vlaknima. Ove uvjete projekta zadovoljio je mort MAPEGROUT T60 kao jedan od najkvalitetnijih sanacijskih mortova.

Samo nanošenje izvodilo se uobičajenim postupkom torkretiranja površine i reprofilacije konstruktivnih elemenata mosta. Radovi su se izvodili u ljetnim mjesecima, pa je izvođač posebnu pažnju posvetio zaštiti svježeg morta od isušivanja.


Zaštita od brzog isušivanja MAPEGROUT-a T60

Sanacija gornjeg ustroja kolničke konstrukcije za prvu je fazu također imala pripremu površine već opisanim postupcima nakon koje je uslijedila reprofilacija ploče. Za reprofilaciju gornjeg dijela ploče projektiran je mort razreda R4.

U suradnji s Odjelom tehnike Mapei Croatia izvođač se odlučio za PLANITOP SMOOTH & REPAIR R4 zbog jednostavne obrade i mogućnosti nanošenja 3 – 40 mm u jednom sloju.


Most u Ulici Ivana Perkovca

Reprofilacijom mortom PLANITOP SMOOTH & RE PAIR R4 dobivena je podloga spremna za postavljanje nove hidroizolacije i završnog pokrova kockama dimenzija 8 × 8 × 8 cm. Povijesni most u Ulici Ivana Perkovca ovom je sanacijom dobio novo zaštitno ruho, a u isto vrijeme sačuvao svoj prvobitni izgled.

Sanacijskim radovima produžena je trajnost same konstrukcije, pa će stanovnici Samobora kao i svi njihovi gosti i u budućnosti laganom šetnjom preko mosta dolaziti do Trga kralja Tomislava i poznatih samoborskih kremšnita i fašničkih događanja.

TEHNIČKI PODACI
  • Most u Ulici Ivana Perkovca, Samobor
  • Vrijeme izvođenja radova: srpanj – rujan 2017. godine
  • Investitor: Grad Samobor
  • Projektant: Marijan Zelić, dipl. ing. građ., ZE-ING d.o.o., Zagreb
  • Izvođač: Apex-Ing d.o.o., Sesvete
  • Nadzor: Marijan Zelić, dipl. ing. građ.,
PROIZVODI MAPEI
MAPEI CROATIA d.o.o.
MAPEI CROATIA d.o.o.
Internet adresa

Društvene mreže

Prodaja i tehnička podrška na području cijele Hrvatske.
{{ errors.name[0] }}
{{ errors.email[0] }}
{{ errors.location[0] }}
{{ errors.phone[0] }}
{{ errors.message[0] }}
Zapamti me

Vaš upit je uspješno poslan! Kopija upita je poslana na Vašu e-mail adresu. Očekujte odgovor u roku od 24 - 48h. Ukoliko odgovor niste dobili, kontaktirajte nas na e-mail adresu koju smo naveli u kopiji upita.
Izdvajamo

Izdvojeni proizvodi