Imaju li kvalitetni projekti budućnost?
POS – poticana stanogradnja je projekt Vlade koji spada u kategorije od posebnog državnog interesa (op.p. privatni kapital nema namjeru ulaziti u sferu u kojoj nema profita, već je interes općeg dobra primaran cilj – zdravstvo, kreditiranje obrazovanja, vrtići, osnivanje novih poduzeća, sređivanje gruntovnice i katastra, ekološko rješavanjeotpada, infrastruktura, parkovi, urbanizam – okoliš po mjeri čovjeka), a s jasnim ciljevima i definiranom strategijom.
Slijedom Zakona o POS-u donesenom u 12 mjesecu 2001 godine krenula je realizacija navedenog projekta (N. N. 109 / 2001 čl.1) – "ovim se Zakonom uređuje sustav organizirana stanogradnja poticana javnim sredstvima radi zadovoljavanja stambenih potreba i poboljšanja kvalitete stanovanja što šireg kruga građana, kao i unapređenja graditeljstva."
Osnovne aktere u POS programu možemo podijeliti u 3 skupine i to:
- Javni sektor: Ministarstvo javnih radova, obnove i graditeljstva (danas Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva), APN (Vladina agencija za promet nekretninama, investitor i prodavatelj), JLS (gradovi i općine zadužene za dodjelu zemljišta,opremanje komunalnom infrastrukturom i raspisivanje natječaja za kupnju
stana). - Privatni sektor: Projektanti, izvođači radova (podizvođači), nadzor i banka (trenutno HVB Splitska banka)
- Kupci: Građani RH temeljem Liste JLSa ili pak Javnim natječajem APN-a
U POS programu javni sektor kreditira kupca sa cca 40 , banka sa cca 45 % uz kupčevo minimalno i obavezno učešće od 15.
Osnovno načelo POS-a je da nitko nikomene ostaje dužan tj. financijski krug je zatvoren i svi sudionici od projektanata do kupaca imaju riješen model financiranja. Po prvi puta Država ne ostaje dužna i po prvi puta "plave kuverte" ne ubrzavaju procese naplate potraživanja.
Prvotna ideja rješavanja stambenog problema mladih ljudi je za razliku od svih dotadašnjih projekata (sjetimo se tzv. Njavrinih kredita) doista i zaživjela.Do danas je predano 1760 stanova (prodano cca 94%), u procesu predaje je 228 stanova, 2372 stana će biti predana do lipnja 2006 godine, a u planu je bila i izgradnja još cca 4000 stanova. Prosječna cijena m2 iznosi cca. 780€, a kredit za kupnju stana iz POS-a je nadasve povoljan i uz kamatu od samo 4%, bez jamaca, rokom otplate do 30 godina, te ga je iznimno lako dobiti (praktički 2 papira i PK1).
U POS-u je sudjelovalo više od 80 gradova i općina, a najveći uspjeh je napravljen u gradovima sa više od 20 000 stanovnika. Zašto?
Platežna moć, želja za novim i kvalitetnim stanom po sistemu ključ u ruke uz garanciju kvalitete, te želja mladih ljudi za osamostaljivanjem ili pak prestanak podstanarskog staža.
Primjer 1:
Zadar – preko 500 prijavljenih građana na natječaj za 91 stan na Bilom brigu, m2=730, Split – preko 1200 prijavljenih građana na natječaj za 384 stana na Brodarici m 2 =910€, Zagreb – preko 15 000 prijavljenih građana na natječaj za 1500 stanova u Španskom i Vrbanima, m 2 =cca.850€, Šibenik – preko 120 prijavljenih građana na natječaj za 44 stana na Materizama m 2 =860€, Rijeka – preko 600 prijavljenih građana na natječaj za 114 stanova na Srdočima m 2 =cca.850€…
Primjer 2:
Zagreb / Vrbani, dvosoban stan od 55m 2, m 2 – 830€, mjesečna rata 30 g. = cca. 180€ Takav isti, ali 20 godina stariji stan ako želite kupiti izdvojit ćete cca. 1300€ po m 2, a kao podstanar plaćate mjesečno min. 250€, te iste novce zapravo svaki mjesec bacate u vjetar i imate gazdu. Kupnjom POS-ovog stana vlasnik ste nekretnine od prvog dana i imate svoj mir. Vlastita sloboda i mir su možda i najveći razlozi kupnje POS-ovog stana.
POS uostalom nije samo najpovoljniji model rješavanja stambenog pitanja, zahvaljujući njemu BDP je povećan za preko 2%, a posao je našlo cca 6000 građevinskih radnika i poprilično prodavatelja namještaja, parketa, pločica i sl. Uostalom zar je potrebno naglašavati značaj razvitka sektora građevinarstva kao multiplikatora općenitog razvitka, baš kao što su to turizam, brodogradnja…
Da su i unutar POS-a postojali problemi i greške nije sporno. Kad imate projekt koji uključuje preko stotinjak gradova i općina, stotine građevinskih tvrtki, projektanata, nadzornika i hrpu birokratskih, sudskih, političkih i inih zavrzlama greške u koracima su moguće. Svaki projekt raste poput malog djeteta i nijedan nije od početka savršen, tome se teži, no bitno je naglasiti da nikad prije POS-a nije postojao transparentniji model kupnje stana u kojem participira država, prioriteti su napokon bili mladi ljudi, podstanari i svi koji po prvi puta kupuju stan, a svi izvođači, projektanti i nadzorni inženjeri izabrani su putem javnih natječaja.
Ipak konstantno se nameće teza nepotrebnosti POS-a, te se često postavlja pitanje ima li POS budućnost. Odgovor na to pitanje dali su dosadašnjih cca 20 000 zainteresiranih građana.
Što se može napraviti bolje ?
- Odabirati lokacije samo temeljem anketa APN – a kao investitora / navedene ankete se moraju provoditi sa kvalitetnom promidžbom kako bi građani imali sve potrebne informacije za donošenje odluke
- Odabirati projekte koji su prvenstveno funkcionalni, onda dizajnerski atraktivni
- Odabirati izvođače i nadzor sa jakim i dokazanim bonitetima
- Pojačati i konkretizirati investitorski nadzor
+ POS-a
- projekt koji se dokazao
- najpovoljnije rješavanje stambenog pitanja (povoljna cijena i još povoljniji kredit)
- donošenje GUP-a i DPU-a u većini gradova
- alternativa bujajućoj cijeni m 2
- transparentnost / prodaja temeljem Javnih natječaja, pronalazak projektanata, nadzora i izvođača temeljem Javnih natječaja
- garancija kvalitete, te poštivanje jamstvenog roka
- davanje šanse mladim projektantima, novim izvođačima
- povećanje zaposlenosti i BDP-a
- uračunatim PDV-om u Bruto cijeni građenja država već prvu godinu vraća određena sredstva u budžet
– POS-a
- loše provedene ankete o zainteresiranosti od strane pojedinih gradova i općina
- zakonska ograničenost kontrole lokalnih samouprava pri izradi Lista
- za kupnju stana iz POS programa
- nepoštivanje Ugovorenih odredbi pojedinih gradova i općina, te kašnjenje u izgradnji infrastrukture
- neusklađenost projektantskog dizajna i izvođenja radova, te odobrenog troškovnika (npr. Galićevu projektantsku nagradu dobivaju zgrade POS-a u Đakovu i Krapinskim toplicama, istovremeno već 1 godinu te zgrade imaju hrpu problema, te je u nekim stanovima nemoguće živjeti)
- izrazito loš nadzor većine zgrada (Karlovac, Vinkovci, Đakovo…)
- nepostojanje centraliziranog modela nabave, te samim time pojeftinjenje izgradnje uz istovremeno podizanje nivoa kvalitete (npr. unificirana nabava parketa I klase, keramike I klase, PVC ili drvene fasadne stolarije, protočnih bojlera i sl. – po mogućnosti hrvatskih proizvođača)
U tablicu stavio sam sve pozitivne i negativne strane POS-a kako s aspekta kupca, tako i s aspekta društva (općeg dobra) u cjelini.
Da rezimiram, budućnost POS-a (kao i svih ostalih Vladinih ili privatnih) projekata mogu i moraju donijeti samo građani odnosno kupci i to na temelju jasnih i realnih anketa, te u konačnici broja prodanih stanova, a on je u svim većim gradovima stopostotan.
U sljedećem broju, ako mi dozvolite, pisat ću o mogućnostima POS-a u budućnosti, te nužnosti spajanja naših dizajnera, proizvođača namještaja i prodavatelja, ali po modelu direktne kataloške prodaje koja sutra može postati i dio EU tržišta, tržišta koje traži kvalitetnu sirovinu, vrhunski dizajn i promociju, te novu viziju doma, a sve to po povoljnijim cijenama.
Možda bi trebalo obratiti i posebnu pozornost na održavanje i osiguranje zgrada POS-a, naravno, u nekom od sljedećih brojeva.
Izvor: STAMBENI VJESNIK