Ljepota i njen odraz oduvijek su imali mjesto u književnosti, kao i mitovima i legendama. Jedna od slavnih priča je i ona o Narcisu, lijepom mladiću iz grčke mitologije koji se zaljubio u svoje lice, vidjevši njegov odraz na površini rijeke.

Ogledala kroz povijest

Povijest ogledala započinje čarolijom, budući da su prvi predstavnici ljudskog roda smatrali da je njihov odraz u vodi rezultat djelovanja magičnih sila. U antičko doba nastaju zrcala od poliranih komada metala, najčešće bakra i bronze, ali i srebra te zlata. Nakon otkrića izrade stakla – ono postaje osnovni materijal u stvaranju ogledala, a na staklenu bazu nanošen je završni sloj od metala.

S vremenom, tehnike obrade stakla i metala postaju sve sofisticiranije – a samim tim i odraz u ogledalu postaje sve jasniji. Tijekom 15. stoljeća, majstori staklarstva s otočića Murano u neposrednoj blizini Venecije stvorili su svjetski poznatu manufakturu ogledala, koristeći metodu koju su prethodno iskušale dvije tvornice smještene u Njemačkoj i Belgiji. Njihova tehnika izrade bazirala se na postavljanju tankog sloja metala na stražnju stranu glatkog komada stakla.

Metalni sloj nadopunjava staklenu osnovu budući da metal reflektira znatno više svjetlosnih zraka od staklenog dijela, stoga je zaslužan za kvalitetu slike koju vidimo u ogledalu. Odraz u običnom staklu nije toliko jasan jer ono reflektira samo 4-5% svjetlosti. Od metala koji se koriste u proizvodnji zrcalnih površina često nalazimo aluminij, međutim, ni srebro tu nije strano.

Ogledala u dizajnu

Ogledala daju značajan doprinos dizajnu interijera, u funkcionalnom, ali i u dekorativnom kontekstu. Neke aktivnosti koje svakodnevno obavljamo, poput nanošenja make-upa ili odijevanja – imale bi zaista neizvjestan ishod kada bi ih obavljali bez 'pomoći' zrcalnih površina. Dakle, ogledala utječu na povećanje funkcionalnosti prostora.

Bitno je spomenuti i estetsku ulogu ovih popularnih dodataka. Naime, bila ogledala velika ili mala, sa ili bez okvira, geometrijskih ili apstraktnih oblika – interijer u kojem se nalaze darivaju posebnim šarmom. Također, prostorije u kojima su smještena ogledala raskošnijih dimenzija postaju i vizualno prostranije budući da zrcala refleksijom svjetlosti stvaraju iluziju većeg interijera.

Stil ogledala možemo uskladiti sa stilom uređenja interijera, kao i djelovati eklektično, tj. miješati dekorativne stilove. Primjerice, zrcalo raskošnog okvira, po uzoru na barok, stilski odgovara klasično dizajniranom interijeru, međutim, stavimo li ga uz minimalistički namještaj – bogati barokni ornamenti će nadopuniti ravne linije i jednostavnost minimalizma.

Odraz doma u ogledalu

Ogledala nalazimo na raznim mjestima u domu. Primjerice, zrcalne fronte garderobnog ormara sve su popularniji sastojak dizajna spavaće sobe, a spomenimo i ogledalo u sklopu stolića za uljepšavanje ili ukrasnog paravana. Tu je i kupaonica u čijem je opremanju ogledalo 'uvjet bez kojeg se ne može'.

U dnevnoj sobi se naročito ističe dekorativna strana zrcalnih površina. Odlučite li se za veliko ogledalo neobičnog oblika ili atraktivnog okvira – postavite ga kao središnji ukras prostorije, te broj predmeta oko njega svedite na minimum. Ako ga postavite na zid kontrastne boje, primjerice tamno-crvene ili smeđe, još više ćete ga istaknuti.

Stavite li cvijeće ili neku atraktivnu sliku preko puta ogledala – odraz će udvostručiti ljepotu prizora. Zid na kojem se nalazi nekoliko ogledala donosi notu luksuza svakom interijeru. U ovom slučaju važno je pripaziti na ujednačenost okvira, kako zid ne bi izgledao prenatrpano.

Sve u svemu, ogledala u interijer unose ljepotu odraza – kao i odraz ljepote. Stoga, svakom prostoru stavljaju 'točku na i' što se tiče atraktivnosti, ali i funkcionalnosti.

Jeste li znali….

…. da se zrcalne površine u novije vrijeme koriste i za grijanje prostorija?
…. da je Dvorana ogledala (Galerie des Glaces), koja se nalazi na prvom katu francuskog dvorca Versailles (Chateau de Versailles), ime dobila po 357, naravno, ogledala, stilski raspoređenih uzduž i poprijeko njenog raskošnog interijera?

Fotogalerija (20)

Image
Danica Maričić
 

Profesionalno iskustvo stekla sam na području dizajna interijera, novinarstva, marketinga & odnosa s javnošću. Kreiram promotivne aktivnosti klijenata, kao i njihovu komunikaciju s ciljnim javnostima (kreativno pisanje (priopćenja, članci, intervjui), osmišljavanje brošura, kataloga, časopisa, oglasa, internetskih stranica i portala; planiranje i organizacija evenata…). Na taj način se izravno utječe na jačanje pozicije na tržištu i povećanje prepoznatljivosti tvrtke / robne marke. Također, vodim poslovne seminare na temu "Izgradnja imidža tvrtke putem dizajna poslovnih i komercijalnih prostora".

Izdvajamo

Izdvojeni proizvodi