Među simbolima koje povezujemo s Uskrsom je i jaje, simbol plodnosti i novog života, koje zapravo možemo najviše poistovjetiti s ovim proljetnim blagdanom. Stoga su jaja već stoljećima jedan od glavnih sastojaka uskršnjeg slavlja.

Nekoć davno, pisanice su ukrašavane jarkim bojama kako bi što bolje ocrtale sunčevu svjetlost proljeća, a običaji su nalagali njihovo korištenje u raznim natjecanjima ili u obliku poklona najmilijima.

Nakon što je njihov "styling" postao raznovrsniji, uskršnja jaja dobila su ulogu sličnu onoj darova za Valentinovo – zaljubljeni su darivanjem pisanica svom odabraniku ili odabranici iskazivali ljubav. U Njemačkoj, pisanice su poklanjane djeci zajedno s ostalim uskršnjim darovima.

Naravno, svaka kultura razvila je svoj specifičan način ukrašavanja jaja prilikom blagdana. Pisanice grimizne boje, u čast krvi Kristove, darivali su Grci svojim bližnjima. U nekim predjelima Njemačke i Austrije, jaja dekorirana zelenom bojom su predstavljala Veliki četvrtak, dok su slavenski narodi na pisanice nanosili zlatne i srebrne uzorke.

Austrijanci su jaja uljepšavali na način da bi na njih pričvrstili sitno cvijeće i lišće, te ih zatim prokuhali u kipućoj vodi. Sa skuhanih jaja uklanjani su ostaci bilja, za sobom ostavljajući zanimljiv bijeli dezen.

U Poljskoj i Ukrajini uskršnja jaja su uglavnom kolorirana i oslikavana na jednostavan način, međutim, ponegdje je za dekoriranje jaja korišten vrlo poseban način nazvan "pysanki" što u prijevodu znači dizajnirati, pisati. "Pysanki jaja" su smatrana pravim remek-djelima obrtništva, naročito zbog složenosti metode izrade koja iziskuje vješte ruke iskusnih majstora. Topljeni pčelinji vosak se nanosi na svježe bijelo jaje, koje se zatim umače u nekoliko boja. Nakon svake "kupke" vosak se oslikava po dijelu površine jajeta na kojem se zadržala boja. Finalni rezultat je šaroliko umjetničko djelo u kojem se isprepliće prava fantazija linija i boja.

Od oslikanih uzoraka na jajima, svaki nosi određenu simboliku. Primjerice, za sunce se smatra da ima čarobna svojstva, zvijezde predstavljaju uspjeh, ptice – dobru žetvu, voće i povrće – kvalitetan život, životinje – bogatstvo, četrdeset trokutića predstavlja različita lica života.

U Njemačkoj i nekim drugim zemljama se bjelanjak i žumanjak "ispušu" kroz rupice na krajevima jajeta probušene iglom, a zatim se ta šuplja jaja oboje i dekoriraju, te se njima za vrijeme Velikog tjedna ukrašava grmlje i drveće.

Image
Danica Maričić
 

Profesionalno iskustvo stekla sam na području dizajna interijera, novinarstva, marketinga & odnosa s javnošću. Kreiram promotivne aktivnosti klijenata, kao i njihovu komunikaciju s ciljnim javnostima (kreativno pisanje (priopćenja, članci, intervjui), osmišljavanje brošura, kataloga, časopisa, oglasa, internetskih stranica i portala; planiranje i organizacija evenata…). Na taj način se izravno utječe na jačanje pozicije na tržištu i povećanje prepoznatljivosti tvrtke / robne marke. Također, vodim poslovne seminare na temu "Izgradnja imidža tvrtke putem dizajna poslovnih i komercijalnih prostora".

Izdvajamo

Izdvojeni proizvodi