Tuneli su po definiciji podzemne građevine u obliku cijevi otvorene na oba kraja, položene horizontalno ili u blagom nagibu kroz koje se provodi neka od prometnica: željeznica, cesta, kanal ili vodni tok koji spajaju dva dijela puta razdvojena preprekom koju nije moguće svladati na drugi način. Na tunelsku konstrukciju djeluju razne sile i opterećenja. Da bi konstrukcija zadržala svoju funkcionalnost, neophodno je na propisanim razmacima raditi dilatacije. Te dilatacije trebaju biti dobro zabrtvljene, a nakon određenog vremena sustav brtvljenja potrebno je sanirati i obnoviti, što je bio slučaj i na tunelima o kojima ćemo pisati u daljnjem tekstu.
Zbog prodora i curenja vode na dilatacijskim reškama u tunelima Grič, Mala Kapela i Sveti Rok bilo je potrebno pristupiti njihovoj sanaciji. Projektom je odabrano Mapei rješenje koje predviđa korištenje MAPEBAND FLEX ROLL elastične trake za brtvljenje spojeva na dilatacijskim reškama. MAPEBAND FLEX ROLL je elastična traka koja je posebno primjenjiva za situacije gdje je moguće formiranje vode i vlage unutar konstrukcije; kod podruma, podzemnih garaža, tunela, spremnika za dreniranje vode, bazena, hidroelektrana i slično.
Radovi sanacije povjereni su renomiranoj građevinarskoj tvrtki Sitolor d.o.o. iz Slavonskog Broda, koja se uglavnom bavi izvođenjem radova na sanacijama svih vrsta građevina, osobito hidrotehničkih i cestovnih.
Dugotrajnost uz Mapeband Flex Roll
Najprije je bilo potrebno pripremiti površinu oko samih dilatacijskih reški. Reške su pripremljene tako da je površina na koju dolazi traka očišćena, a nakon toga su uklonjeni tragovi prašine i nevezanih dijelova. Najveći problem na ovim konkretnim zahvatima bila je konstantno vlažna podloga, stoga je prije samog lijepljenja trake trebalo nanijeti sloj koji će se primiti za podlogu i istovremeno stvoriti suhu podlogu za nanošenje epoksidnog ljepila. U tu svrhu nanesen je prvi sloj epoksidnog temeljnog premaza MAPEWRAP PRIMER 1.
SLIKA 1: Nanošenje MAPEWRAP PRIMER-a 1.
Nakon što je prvi sloj temeljnog premaza vezao, nanesen je drugi sloj koji je posipan kvarcnim pijeskom QUARTZ 0,5 mm radi osiguranja prionjivosti narednih slojeva. Nakon što je drugi sloj temeljnog premaza vezao unutar 24 sata, nanesen je sloj ADESILEX-a PG4, dvokomponentnog, tiksotropnog, epoksidnog ljepila u kojeg je utisnuta traka MAPEBAND FLEX ROLL.
Pažljivo je provjereno da nema ostataka zračnih mjehura na traci te da su rubovi trake punoplošno zalijepljeni. Dok je prvi sloj ljepila ADESILEX PG 4 još bio svjež, po rubovima trake nanesen je drugi sloj ljepila koji je posipan kvarcnim pijeskom QUARTZ 0,5 mm radi osiguranja prionjivosti sljedećih slojeva i zaštitu same trake. U sustavu MAPEBAND Flex Roll spojeve traka potrebno je spajati fenom na vrući zrak (pri otprilike 360 °C) te izvoditi preklope od 30 cm.
SLIKA 2: Ugrađivanje MAPEBAND FLEX ROLL.
Ovakvo rješenje osigurava visoku izdržljivost po pitanju fl eksibilnosti čak i pri niskim temperaturama. Ugradnja je izuzetno jednostavna i brza, a ugrađena traka nije škodljiva za zdravlje korisnika. Potrebno je posebno istaknuti visoku otpornost na UV zrake, podražaje iz atmosfere te starenje kao i nezapaljivost MAPEBAND FLEX ROLL trake za brtvljenje, čime se osigurava dugotrajnost, što je uvijek glavna karakteristika Mapei rješenja.
SLIKA 3: Ugrađivanje MAPEBAND FLEX ROLL.
- Tunel Sveti Rok, Tunel Grič,
- Tunel Mala Kapela, Autocesta A1
- Vrijeme izvođenja radova: travanj 2014. godine
- Projektant: Institut IGH d. d., Zagreb
- Investitor: HAC d. o. o.
- Izvođač: Sitolor d.o.o., Slavonski Brod
- Mapei koordinator: Zoran Špoler
- Sanacija dilatacijskih reški: Mapeband Flex Roll, Mapewrap Primer 1, Adesilex PG4
Za više informacija posjetite www.mapei.hr i www.mapei.com