Most Sava – Ivanja Reka cestovni je most na rijeci Savi u Ivanjoj Reci, gradskom naselju na istoku Zagreba. Dio je jednog od najprometnijih cestovnih čvorišta u Hrvatskoj – obilaznice autoceste A3 koja prolazi oko Zagreba. Most izgrađen 1981. godine prema projektu Zvonimira Lončarića, inženjera čije je djelo i Jadranski most izgrađen iste godine, prelazi rijeku Savu pod kutom 76°, a os pod ovim kutom paralelna je s nasipima jedne i druge obale.
Uklanjanje degradiranog betona
Konstrukcija mosta sastoji se od slobodno polegnutih montažnih nosača duljine 39 m na neoprenskim ležajevima iznad naglavnica stupova. Ukupna duljina od osi do osi ležaja na upornjacima mosta iznosi 1064,5 m. Stupovi su tanki i vitki kako bi što manje remetili protjecajni profil rijeke Save, a temeljenje je duboko na pilotima.
Priprema armature prije ugradnje sanacijskog betona/morta
Prometno opterećenje ovog mosta povećava se iz godine u godinu, a time i utjecaji koji nepovoljno djeluju na konstrukciju mosta dovodeći do poremećaja mehaničku otpornost i stabilnost konstrukcije. Osim prometnog opterećenja most je pod utjecajem i agresivnih tvari iz okoline, pa mu je bila potrebna sveobuhvatna sanacija i ojačanje konstrukcije.
Ugradnja sanacijskog morta
SANACIJA I REPROFILACIJA KONSTRUKCIJE
Postupak sanacije započeo je uklanjanjem degradiranih slojeva i njihovom reprofilacijom. Podloga je pripremljena hidrodemoliranjem, a za reprofilaciju korišteni su reparaturni mortovi razreda R4 – MAPEGROUT T60, tiksotropni mort za sanaciju betona ojačan vlaknima i otporan na sulfate te brzovezujući mort PLANITOP SMOOTH & REPAIR R4 s kompenziranim skupljanjem i ojačan vlaknima.
Na reprofiliranu podlogu potom je primijenjen sustav ojačanja karbonskom tkaninom MAPEWRAP C UNI-AX 300, širine 30 cm. Najprije je valjkom na sazrelu podlogu nanesen dvokomponentni epoksidni temeljni premaz MAPEWRAP PRIMER 1 na koji je, dok je još bio svjež, nanesen epoksidni mort MAPEWRAP 11 radi postizanja ujednačenosti i ravnosti podloge.
Ugradnja nove ograde
Potom je naneseno epoksidno ljepilo MAPEWRAP 31 kojim se lijepila karbonska tkanina MAPEWRAP C UNI-AX 300 na konstrukciju. Položena tkanina još je jednom premazana ljepilom MAPEWRAP 31 i posuta kvarcnim pijeskom radi osiguranja prionjivosti završnih zaštitnih slojeva.
ZAŠTITA KONSTRUKCIJE SUSTAVOM MAPELASTIC
Nakon reprofilacije, ojačanja i pripreme podloge izveden je sustav zaštite betonske konstrukcije dvokomponentnim visokoelastičnim hidroizolacijskim polimer-cementnim mortom MAPELASTIC i zaštitnom dekorativnom bojom na osnovi akrilnih smola u vodenoj disperziji ELASTOCOLOR PAINT. Važno je naglasiti da osim hidroizolacijskih svojstava sloj MAPELASTIC-a od 2,5 mm predstavlja ekvivalent sloju od 30 mm zaštitnog sloja betona protiv agresivnog utjecaja klorida.
MAPELASTIC ostaje trajno elastičan u svim uvjetima okoline, premošćuje naknadne pukotinečak i na -20°C te je postojan na kemijsku agresiju soli, sulfata, klorida i ugljičnog dioksida. 14 dana od nanošenja MAPELASTIC- nanesen je ELASTOCOLOR PAINT. Ova boja koristi se za zaštitu betonskih površina i cementnih žbuka od agresivnih tvari prisutnih u atmosferi. Kada se osuši, stvara vrlo elastičan film istovremeno nepropustan za vodu te propustan za paru dajući obrađenoj površini lijep estetski izgled.
Nanošenje epoksidnog morta Mapewrap 11
Pravilan pristup sanaciji armiranobetonskih konstrukcija neophodan je da bi se osigurao planirani vijek trajanja. Najprije se provode detaljna istraživanja i analize stanja konstrukcije, a zatim se na osnovi toga izrađuje detaljan projekt sanacije i zaštite provjerenim i ispitanim proizvodima i sustavima.
Naravno, za sve navedeno iznimno su važni i kvalitetno izvedeni radovi. Izvedenom sanacijom, ojačanjem i zaštitom konstrukcije mosta Sava – Ivanja Reka osigurana je njena trajnost za budući period velikih prometnih opterećenja i agresivnih utjecaja okoliša.
Nanošenje epoksidne smole Mapewrap 31
Posip kvarcnog pijeska
Podgled mosta
Površina mosta nakon ugradnje sanacijskog betona/morta
TEHNIČKI PODACI
- Most Sava – Ivanja Reka, obilaznica Zagreba
- Vrijeme izvođenja radova: studeni 2019. – lipanj 2020. godine
- Investitor: Hrvatske autoceste d.o.o., Zagreb
- Projektant: Institut IGH d.d., Zagreb
- Izvođač radova: Hidrostres d.o.o., Zagreb
- Nadzor: mr. sc. Krunoslav Mavar, dipl. ing. građ., Institut IGH d.d., Zagreb
- Mapei koordinator: Marko Iveković, dipl. ing. građ.
PROIZVODI MAPEI
- Sanacija konstrukcije: Mapefer 1K, Mapegrout T60, Planitop Smooth & Repair R4
- Ojačanje konstrukcije: MapeWrap Primer 1, MapeWrap 11, MapeWrap 31, MapeWrap C UNI-AX 300/30
- Zaštita konstrukcije: Elastocolor Paint, Mapelastic
Za više informacija posjetite www.mapei.hr i www.mapei.com
Pratite nas na društvenim mrežama Facebooku i Instagramu.
Pratite Mapei Croatia TV na YouTubeu.