Kako pravilno pohraniti otpad?
Svakodnevno smo svjedoci, brojnih građevinskih radova u središtu grada, a i šire. Građevinski se materijal odlaže, kako tko gdje stigne, beton se miješa na pločniku, šuta se baca s trećega kata, kamioni zaštopavaju ulice pa sve to zajedno pomalo nalikuje na sekvencu iz "Alana Forda", a ne na ozbiljnu građevinsku tvrtku. Da bi sve funkcioniralo kako treba, za takve bi stvari trebalo angažirati tvrtku koja se tim poslom bavi.
Postoje li u Hrvatskoj tvrtke koje su specijalizirane i opremljene za dovoz i odvoz građevinskog materijala? Upravo iz tog razloga kontaktirali smo tvrtku S.T.P.d.o.o. i upitali ih za savjet. Što, gdje, kako i s čim? Tvrtka S.T.P. d.o.o. iz Zagreba već se dugi niz godina bavi svim aspektima zaštite oko liša na kopnu i moru. Od projekata podvodnih garaža, ekoloških marina, postrojenja za sortiranje i obradu svih vrsta otpada, do specijalnih multifunkcio-nalnih vozila, usluga prijevoza, kontejnera, preskon-tejnera i posuda za sortiranje i razvrstavanje otpada (baš kao što i njihov logo kaže STP – za ekologiju sve!) Vjerujemo da su sve ove teme zaokupile vašu pozornost, no o svemu tome ćemo napisati nešto više u nekom od slijedećih brojeva, a sada: što je sve potrebno da bi se riješila zbrka iz uvoda?
Abrollkipper i Absetzkipper
Vrlo nam je teško prihvatiti neki "novitet", a još teže nove standarde. No, za sve treba vremena, pa tako i za to. Za svakog uspješnog poduzetnika bitno je što više smanjiti troškove. Kako to najjednostavnije učiniti? Vaša je tvrtka izdvojila određenu sumu novca i kupila nezaobilazno vozilo svake građevinarske tvrtke tzv. The Kipper. No, što vaša tvrtka s tim vozilom može voziti osim rasutih tereta? Što ako je potrebno na gradilište dovesti vodu ili npr. stroj? Što ako na gradilištu treba nešto pomaknuti?…
Pitanja i kombinacije vežu se u jednu nepregledno dugu kobasicu, a vi još uvijek imate samo kipper!? Rješenje je u nabavi vozila koje nazivamo Abroll ili Abzetskipper. Takva, multifunkcionalna vozila, u svega nekoliko minuta, mogu promijeniti funkciju, pa se iz kippera pretvoriti u sandučara, cisternu, betonsku miješalicu, dizalicu sa sandukom ili nešto deseto, ovisno o potrebama vlasnika. Uz to što ste u svome dvorištu uveli red, smanjili višestruke registracije i davanja državi kao i nepotrebne servise za strojeve koje vrlo rijetko koristite (no ipak ne možete bez njih), maksimalno ste iskoristili investiciju u koju ste ušli.
Takvo vozilo gotovo da se i ne gasi, a kompatibilno je sa svim drugim vozilima toga tipa. Ako ga ipak ne možete kupiti, možete ga uzeti u najam, iznajmiti ili pak samo platiti uslugu. U zadnjih nekoliko mjeseci, domaći poduzetnici polako su počeli razotkrivati sve pogodnosti koje takva vozila donose pa je sve više tvrtki koje su ih počele nabavljati. Iako su ona u nas još uvijek potpuna nepoznanica, u EU se ona koriste više od 30 godina?!
Sortiranje otpada na gradilištu
Sortiranje otpada na gradilištu je jedan od najisplativi-jih načina pri deponiranju, jer za pojedine sirovine čak možete dobiti novac, a ne platiti za njegovo deponiranje. Kod nas je, nažalost, praksa da se sve što ima na gradilištu pobere kombinir-kom, isipa u kipper i odveze na Jakuševac. Međutim, tako natovareni kamion umjesto da isipa šutu besplatno, zbog nazočnosti drugih materijala, plaća vrlo skupo deponiranje po toni, a obzirom da je šuta ono što čini najteži teret i teret kojega najviše ima, onda sve zajedno baš i nije povoljna investicija za onoga tko je takav otpad doveo.
Ako na gradilištu postoji mjesto na kojem bi se mogli odložiti kontejneri za različite vrste otpada (zemlja, šuta, metal, plastika, smeće) bilo bi to ekološki najprihvatljivije. Uz ekologiju i financijski aspekt bio bi bitno prihvatljiviji, jer uvijek je povoljnije platiti više odvoza, nego jedan odvoz i deponiranje! Ako s druge strane ne postoji druga opcija zbog skučenosti prostora, onda bi se takav otpad trebao strojno sortirati.
Mobilna postrojenja
Mobilna postrojenja za sortiranje građevinskog otpada Avermann osiguravaju u takvim situacijama optimalno razvrstavanje otpada uz pomoć mnogobrojnih sita, magneta i ventilatora. Tako se miješani otpad dovezen s gradilišta, može ponovno razvrstati u nekoliko skupina. Pa tako, krupno kamenje i cigla završava na jednom kupu, šoder na drugom, pijesak na trećem, armature na četvrtom, a stiropor i lakši materijali petom. Takva su postrojenja idealna i za sama gradilišta, jer se masa dobivene građe može ponovo reciklirati i ugraditi natrag u novu građevinu, što opet bitno pojednostavljuje i čini povoljnijim i odvoze i zbrinjavanje. Najzanimljiviji je podatak da takvo postrojenje može vući svaki traktor (vučno vozilo šlepera), te da mu za potpuno stavljanje u funkciju treba svega nekoliko sati. Potrebno je još naglasiti, kako postrojenje posjeduje agregate koji ga čine potpuno neovisnim o fiksnim izvorima energije.
Kako riješiti stisku u središtu grada?
Ne treba biti previše pametan i zaviriti u susjedstvo Europske unije da bismo riješili stisku u središtu grada izazvanu gradnjom. Uz pomoć gore navedenih vozila, ovisno o lokaciji gradilišta, na gradilište se dopremaju kontejneri različitih volumena od 2 – 40 m3. U takve je baje tj. kontejnere moguće odložiti gotovo sve. Dokle baja tj. sanduk čeka na gradilištu da je radnici napune, vozilo može prazniti ili premještati neku drugu baju ili raditi posao sa sasvim drugom nadogradnjom. Što se time dobilo? Osim što se uštedio bitan prostor na pločniku ili nekoj uskoj uličici, osigurana je i čišća manipulaciju, a i bilo kakva dizalicu ili viličara izbačena je iz funkcije, jer je sve u nivou s tlom, pa su i radnicima utovar i istovar bitno olakšani.
U takvim sanducima, može se na gradilište dopremiti sva potrebna mehanizacija, aparatura i alat, a ujedno se takav kontejner može koristiti i kao spremište za alat i opremu osjetljivu na vlagu ili bilo koji drugi vid atmosferilija (pa i drugih ljudi!). Iz neslužbenih smo izvora saznali da se radi na novom zakonu koji propisuje manipulaciju po najužem središtu grada, u kojem se spominje baš ovo o čemu ste čitali, zato budite in i počnite već danas razmišljati o onome što sigurno dolazi već sutra.
Izvor: STP d.o.o.