Prije mjesec dana stanari i grad zajednički su asfaltirali ulicu u našem naselju, i to tako da su stanari napravili zemljane radove, a grad je dao asfalt. Pritom nije vođeno računa da je dio ulice ispred moje kuće posljednjih godina više puta nasipavan šljunkom, što je podiglo nivo ceste gotovo 30 cm.
Kako je ponuda izvođača radova bila bez osnovnih podataka o cesti (dužine i širine, te datuma), s 4 puta manjom količinom iskopa humusa od količina navedenih u troškovniku, zatražio sam da izvođač pismeno garantira da neće doći do podizanja nivoa ceste ispred mojeg ulaza, jer će mi biti onemogućeno otvaranje lese i ulaz automobilom u dvorište i garažu.
Kako garanciju nisam dobio, odbio sam dati svoj pristanak na radove, te učestvovati u pripadajućem dijelu troškova. Čim je izvođač započeo sa radovima predao sam prijavu nadležnoj inspekciji MZOPU, koja do danas nije izvršila nadzor.
Isto tako zatražio sam sudsko osiguranje dokaza građevinskim vještačenjem. Iz nalaza i mišljenja sudskog vještaka citiram sljedeću rečenicu: “Prilikom postave lese potrebno je voditi računa o budućim radovima na modernizaciji kolnika, koje se obično izvodi na način da se na postojeći gornji stroj kolnika navozi novi sloj.“
Moje pitanje glasi: Da li se ceste u Hrvatskoj grade prema običajnom pravu ili prema Zakonu o građenju, te kojim je propisima regulirana navedena problematika? Molio bih Vaš savjet što dalje činiti obzirom na to da je cesta “previsoka” svega 5 cm.
Građenje cesta se radi po Zakonu o cestama. Zakon o gradnji se odnosi na sve građevine i samo globalno gleda na graditeljstvo. Kod cesta postoji niz specifičnosti koje Zakon o gradnji ne obuhvaća.
U Vašem slučaju potrebno je utvrditi da li se radi o novoj gradnji ceste ili o održavanju ili pojačanom održavanju postojeće ceste. Kod gradnje nove ceste treba postojati tehnička dokumentacija prema kojoj se mora utvrditi visinska kota gornje nivelete ceste. Ta se kota onda utvrđuje putem geodete koji je može utvrditi ispred vašeg ulaza.
Svaki projekt ceste ima horizontalni nivelman gdje se po stacionaži zna svaka točka u prostoru koje je visine. Kod cesta koje potpadaju pod održavanje treba vidjeti da li su tzv. razvrstane ili nerazvrstane ceste, da li su poslovi redovnog održavanja ili pojačanog održavanja, da li su radovi obuhvaćeni tehničkom dokumentacijom ili nisu.
Vaš vještak je to trebao utvrditi, a tek onda izvršiti osiguranje dokaza. Osiguranje se radi na način da se usporedi stanje izvedenosti sa stanjem kako je trebalo biti izvedeno. To mi nije poznato dali je utvrđeno. Tek kada to sve ustanovite onda možete poduzeti korake u smislu inspekcije ili nekih drugih institucija.