U prošlom članku dotakli smo se jedne od zanimljivijih tema u ''How to'' seriji radnji koje možemo odraditi sami: adaptacije starih drvenih stolova. Svi znamo koji su najpopularniji predmeti za obnovu: prozori, vrata, stolice, ormarići i kabineti sastavljeni od punog drveta ili furniranih pločastih materijala. Za svaku adaptaciju je, pak, najvažnija priprema. I to u vidu obrade površine prije nanošenja novih zaštitnih slojeva boje ili laka. Upravo to će biti naša tema.
Kako bi neki projekt adaptacije bio uspješan, prije nanošenja nove boje ili laka potrebno je prije svega s površine odstraniti staru i/ili dotrajalu boju, lak ili ulje. U tu akciju se bacamo raznim tehnikama guljenja/brušenja površina. Pritom koristimo razna pomagala, električne i manualne alate koji su dostupni u pripadajućim trgovinama.
U nastavku ćemo se fokusirati na odstranjivanje stare boje te brušenje drvenih površina do razine koja prethodi konačnom bojenju ili lakiranju.
Odstrani me nježno
Odstranjivanje stare boje je sušta suprotnost uklanjanju flastera s kože. Ne želite djelovati brzo i naglo, nego polako i temeljito. Ako su predmeti koje želite obnoviti izrađeni od punog drveta, možete primjenjivati iste tehnike bez obzira na namjenu predmeta. Važno je samo slijediti iste korake koji u kasnijoj fazi bojanja zlata vrijede.
Za cjelokupni posao vam je potrebno sljedeće:
- držač brusnog papira (plastični kupovni ili komad pluta/stiropora oko kojeg se samo presavije brusni papir)
- oscilirajuća brusilica; tračna brusilica; kutna brusilica s pripadajućim nastavcima za prihvat brusnog papira
- brusni papir (od najveće granulacije do najsitnije, ovisno o razini i detalju brušenja)
- toplozračni fen za uklanjanje boje s pripadajućim nastavcima
- metalne lopatice (špahtle)
- žičana brusna četka
- zaštitna maska za lice
- zaštitne rukavice
Ako na površini predmeta koji želite urediti postoji već dotrajala boja ili lak, morate odabrati tehniku skidanja tih premaza. Pritom se uvijek možete poslužiti dobrom starom metodom pokušaja i pogreške: isprobajte nešto pa ako ne ide, koristite nešto drugo. Isto tako, kao napomenu dajemo primjer slučaja kada se boja ne ukloni i površina ne obradi do kraja: novim nanosom boje možemo čak podignuti staru boju što je slijed kemijskih reakcija u sastavu nove boje kad reagira na onu staru. Upravo to je slučaj kada novi nanos boje izgleda kao da je nabubrio ili se naborao.
Nanošenje nove na već postojeću boju koja nije do kraja uklonjena može rezultirati lošom pokrivenošću nove boje odnosno vidljivošću stare ispod nove, ovisno o gustoći nove boje. Dugoročno, ako se stara boja ne ukloni dobro to može dovesti do ljuštenja nove boje ili drugih sličnih nuspojava koje nakon mukotrpnog posla nitko ne želi.
Fen - neprijatelj starih nanosa boje
Mnogi u domaćinstvu posjeduju fen na vrući zrak za odstranjivanje boje. Lako se koristi i iznimno je efikasan u poslu za koji je namijenjen.
U borbu protiv starih nanosa boje krenite naoružani strpljenjem i dakako, vrućim zrakom. Izvor vrućeg zraka usmjerite s udaljenosti 1-2 cm do mjesta sa starom bojom. Potom malo pričekajte pa zatim lopaticom ili žičanom četkom, bez isključivanja fena, polako ogulite boju.
Gotovo svaki takav fen za boju ima regulaciju topline što vam može koristiti u različitim slučajevima kada su slojevi stare boje deblji ili tanji. Vidjet ćete da se zbog temperature vrlo lako ljuštenje s podloge. Važno je napomenuti kako biste trebali raditi po mirnom vremenu bez vjetra, jer vjetar jako smanjuje toplinu i učinci rada su slabiji. Nakon uklanjanja boje fenom morate ćete potom prijeći na obradu površina brusnim papirom kako biste izgladili i usavršili prethodne radnje.
Nastup brusnog papira
Prije nanošenja završne boje potrebno je sve površine izbrusiti. Najlogičniji izbor pomagača u toj radnji će biti brusni papir dodatno potpomognut električnim ili manualnim alatima.
Brusni papiri različitih granulacija (veličina zrna pijeska ili cirkona na papiru) služe da obrada površine bude lakša i brža. Uvijek je, stoga, preporučljivo krenuti s većom granulacijom i završavati onom manjom koja se, ovisno o svakom konkretnom slučaju, učini zadovoljavajućom.
Primjerice: papir granulacije 60 > 80 > 100 > 120 > 150 > 180 > 200. Slijed brusnih granulacija uklanja mogućnost ostanka raznih crtica, kružića i sličnih anomalija koje se pojavljuju uslijed korištenja grubljih ili većih granulacija papira. Isto vrijedi za ručnu uporabu papira prilikom brušenja ili onu uporabom električnih alata.
Sljedeća vrlo važna radnja prilikom brušenja drveta jest „brušenje uz god“. U pitanju je alfa i omega svakog pravilnog brušenja drveta, bilo vlastoručno ili uporabom električne zračne brusilice. Brušenje uz god znači da pokreti ruke moraju slijediti pravocrtnu pojavu goda drveta.
Izbjegnite pogreške
Dakle, prilikom brušenja, potezi ruke moraju biti pravilni i u skladu s linijama goda drveta, a nikako da presijecaju isti poprijeko.
Razlog toj zakonitosti je logičan. Uslijed brušenja svaka granulacija papira, pa i ona najmanja, ostavlja mikro ogrebotine na drvetu. Ako se brusi suprotno od linije goda, vrlo je očita pojava spomenutih ogrebotina te nakon nanošenja boje jako izražena. Upravo zato pravilno brušenje znači slijeđenje goda jednostavnim pravocrtnim potezima.
U slučaju da koristite bilo kakve rotacijske, vibrirajući ili oscilirajući alat, treba imati na umu da korištenjem različitih granulacija papira, slijedom od najveće do najmanje granulacije, postižete isto tako pravilnu razinu obrade površina kao u prethodnom primjeru.
Pravilno i brižljivo izbrušena površina je preduvjet za nanos temeljne boje ili završne boje. Ako su upute pravilno ispoštovane, rezultat ne može biti neuredan. Vrijedi se potruditi i oko najmanjih detalja, jer upravo oni određuju razinu uspješnosti projekta.